Yin-Yang yoga

Deze les is een combinatie van actieve en dynamische houdingen gekoppeld aan de ademhaling, waarbij de spieren worden geactiveerd. De dynamische houdingen zijn gebaseerd op de Hatha en Vinyasa flow yoga. In het laatste half uur van de les zullen de dynamische houdingen afgewisseld worden met Yin houdingen om zo de Yin en Yang energie in balans te brengen.

Wat zijn de voordelen?

Aanmelden Yoga

Lesaanbod

Workshops

Wanneer er workshops worden gegeven kun je dat lezen in de nieuws rubriek.

Voordelen Dynamische en Actieve Yoga

• Je ontwikkelt flexibiliteit en kracht in het lichaam en geest. Dit staat voor de balans tussen Yin en Yang.

• De ademhaling wordt binnen de Hatha yoga gezien als de drager van de levensenergie. Een betere ademhaling betekent in de yoga meer controle over lichaam en geest.

• Door je lichaam krachtiger en flexibeler te maken en de ademhaling te optimaliseren krijg je er meer energie voor terug. Afvalstoffen worden afgevoerd, vermindering van fysieke blokkades, verbeteren van de bloedcirculatie en het lymfesysteem en het tegengaan van stress.

• Je leeft minder op de automatische piloot en bent door het doen van yoga meer in het “NU”. Dit doe je door op de ademhaling te letten en je aandacht op het moment te richten en je bewust te worden van je lichaam door de houdingen die je beoefent.

• Je ontwikkelt meer focus en laat je minder snel afleiden, doordat je meer in het moment gaat komen. Wanneer je regelmatig aan yoga gaat doen zal dit ook gebeuren in je dagelijkse leven.

• Tijdens de yogales ga je d.m.v. van meditatie rust creëren in je hoofd. Je zal je meer bewust worden van je gedachten, waardoor er meer ruimte zal komen voor creativiteit en intuïtieve.

• Je zult meer verbinding ervaren tussen lichaam en geest. Wat wil ik?, wat kan ik?. Daarnaast kan je de signalen die je lichaam geeft beter aanvoelen en herkennen.

Zoals je kan lezen zijn er veel voordelen om met Yoga te gaan beginnen of de yoga weer op te pakken in je leven.

Vinyasa flow yoga: Vinyasa betekent ‘verbinding van beweging en ademhaling’. Door deze verbinding onderstaat er een natuurlijk ritme, flow, waarin in de houdingen elkaar in een redelijk tempo opvolgen. Flow vanuit ademhalen, voelen, loslaten, aandacht en ruimte. Door middel van een creatieve reeks houdingen (asanas) bereidt de docent je voor op moeilijkere houdingen. Krachtige houdingen en diepe stretchhoudingen waar de tijd voor genomen wordt. Vinyasa Flow yoga is een aanrader voor als je wat meer fysieke uitdaging zoekt maar Power Yoga net een beetje te intensief vindt.

Hatha yoga: is de meest ouderwetse yogastijl en de basis waaruit de andere yogastijlen zijn voortgekomen. Yoga houdingen zijn ontwikkeld met als doel de interne organen te stimuleren. Over de jaren heen werd Hatha Yoga steeds meer populair en werden er moderne yoga poses ontwikkeld. Deze moderne houdingen werken meer op het externe lichaam, zoals de spieren, met als doel sterk en fit te worden. Tijdens de yogalessen worden verschillende inspannende (krachtige) en ontspannende houdingen afgewisseld, in combinatie met adembewustzijn en meditatie. Zo ontstaat er weer evenwicht, verbinding, stroming, kracht in je lijf en helderheid in je geest.